Apa Punca Sakit di tangan saya?

Apa Punca Sakit di tangan saya?

Sesetengah jenis kesakitan adalah disebabkan oleh masalah yang jelas; terseliuh, patah tulang dan sebagainya biasanya mempunyai masa yang tidak dapat dilupakan yang menyebabkan ia. Lain-lain jenis mungkin memerlukan doktor untuk menentukan. Rheumatoid arthritis sering menyerang tulang kecil seperti yang di tangan dan pergelangan tangan. Walaupun kebanyakan dari rawatan adalah sama, mungkin terdapat beberapa perbezaan yang penting.

Arthritis: Terdapat beberapa jenis artritis, tetapi tiga yang paling biasa ialah gout, osteoartritis dan artritis reumatoid. Ketiga-tiga boleh memberi kesan kepada tangan dan pergelangan tangan. Mereka juga mempunyai tiga sebab-sebab yang berbeza dan memerlukan beberapa langkah yang berbeza untuk merawatnya.

Gout adalah disebabkan oleh kristal asid urik di dalam darah. Apabila kristal menjadi terlalu berat, mereka akan diturunkan ke dalam sendi. Walaupun serangan pertama biasanya berpusat di kaki, mereka boleh berlaku dalam mana-mana sendi. Perubahan kepada diet adalah salah satu langkah yang menghalang up suar yang kerap. Jus ceri dan nonaspirin ubat-ubatan anti-radang juga boleh membantu.

Osteoartritis disebabkan oleh kecederaan dan memakai umum dan lusuh. Ubat penahan sakit dan ubat-ubatan topikal anti-radang sering dicadangkan untuk menangani masalah ini. Capsaicin adalah pilihan yang baik, kerana ia boleh mematikan isyarat kesakitan akan otak anda. An pengekstrakan kulit pokok willow dan Gotu kola juga boleh memberikan sedikit kelegaan. Mereka yang alah kepada aspirin harus mengelakkan willow kerana ia mengandungi bahan aktif yang sama.

Rheumatoid arthritis adalah gangguan auto-imun dan paling baik dirawat oleh doktor anda. Banyak remedi rumah boleh berinteraksi dengan sama ada penyakit itu sendiri atau ubat-ubatan untuk itu.

Terowong Karpal: Saraf ke tangan berjalan melalui tulang carpal di pergelangan tangan anda. Gerakan berulang seperti menaip, dam di pasaran dan orang lain yang melaksanakan tugas-tugas yang sama berulang-ulang kali selama berjam-jam pada satu masa adalah pada risiko mengalami sindrom carpal tunnel. Ini diterjemahkan kepada keradangan saraf yang melalui tulang.

Saraf ini tidak mempunyai tempat untuk membengkak, dan menghasilkan sebuah perkumpulan sensasi yang tidak selesa. Gejala boleh termasuk kesakitan, sensasi cucukan (pin dan jarum) dan kesukaran menggerakkan pergelangan tangan dan tangan. Mendapatkan rawatan secepat mungkin adalah penting jika anda mahu mengelakkan pembedahan. Ini boleh termasuk pendakap pergelangan tangan, terapi fizikal dan ubat-ubatan anti-radang. Penahan sakit topikal juga boleh memberi manfaat.

Kecederaan: Terseliuh, tekanan dan rehat biasanya perasan apabila ia berlaku. RICE adalah langkah pertama yang paling sering disyorkan selepas diagnosis. Ini bermaksud rehat, ais, mampatan dan ketinggian. Penahan sakit topikal seperti capsaicin dan willow kulit mungkin berguna, dan ubat-ubatan anti-radang (termasuk willow) akan mungkin juga dicadangkan.

Tendonitis: Tendon menghubungkan otot anda untuk tulang, dan ditemui di setiap bahagian badan, termasuk tangan. Seperti terowong carpel, gerakan berulang-ulang boleh menyebabkan bengkak, seperti yang dapat lain-lain jenis kecederaan. Jika anda mempunyai masalah ini, anda perlu untuk berehat tangan anda sehingga bengkak terbenam. Ais dan ubat-ubatan untuk mengurangkan bengkak dan juga idea yang baik.

Anda mungkin memerlukan bantuan doktor anda dalam memikirkan apa yang menyebabkan kesakitan anda. Pastikan anda memberitahu doktor apa yang anda telah lakukan yang boleh menjadi masalah, serta mana-mana ubat-ubatan, makanan tambahan atau herba anda berada di. Dengan cara ini, interaksi berbahaya boleh dielakkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar