Gejala Fibromyalgia, Punca dan Rawatan Berkesan Asli

Gejala Fibromyalgia, Punca dan Rawatan Berkesan Asli

Fibromyalgia dikaitkan dengan rasa sakit di dalam otot, tendon dan ligamen. Sindrom fibromyalgia adalah berkaitan dengan artritis. Biasanya ia mempunyai ciri-ciri umum atau meluas kelembutan, sakit otot dan keletihan. Sebagai fibromyalgia adalah satu set gejala dan tanda-tanda yang berlaku bersama-sama, maka ia dianggap sebagai sindrom. Ia adalah suatu keadaan di mana terdapat kekakuan dan kesakitan di sekitar sendi serta tulang dan otot. Fibromyalgia tidak dikaitkan dengan mana-mana keradangan. Biasanya fibromyalgia masih dianggap sebagai sejenis artritis tetapi ia berkaitan dengan satu bentuk lembut-tisu sendi.

Namun punca sebenar fibromyalgia tidak diketahui. Tetapi menurut beberapa orang, ia adalah kesakitan yang disebabkan oleh pemprosesan deria yang tidak normal dalam sistem saraf pusat. Punca-punca utama yang lain fibromyalgia adalah fungsi cytokine yang tidak normal, tahap penurunan tryptophan dan serotonin, mengurangkan kuantiti aliran darah ke kawasan Thalamus otak, di peringkat saraf tunjang peningkatan bahan P (saraf sensitiviti terhadap kesakitan bertambah oleh bahan kimia ini) dan keseimbangan hormon di dalam paksi hipotalamus-pituitari-adrenal.

Beberapa gejala utama fibromyalgia ialah sakit kepala, pundi kencing cepat marah, kemurungan atau keresahan, perubahan warna kulit, sensitif kepada bunyi dan suhu, sakit di bahagian pelvis, keletihan yang teruk, ingatan dan masalah kognitif, sindrom kaki resah dan gangguan sendi temporomandibular. Walaupun, gejala-gejala ini mungkin berbeza-beza mengikut keadaan.

Masalah fibromyalgia boleh dirawat secara semulajadi juga. Meningkatkan pengambilan diet serat tinggi yang merangkumi banyak sayur-sayuran mentah dan dikukus. Oleh itu, satu tabiat untuk memaksimumkan pengambilan sayur-sayuran. Buat tabiat mengambil hidangan kecil pada jangka masa yang sama dan bukannya mengambil salah satu makanan yang besar. Meningkatkan pengambilan air tulen dan banyak cecair kerana mereka membantu mengepam keluar toksin. Anda juga boleh pergi untuk teh herba dan jus segar. Hadkan pengambilan alkohol, kafein dan gula sebagai bahan-bahan ini meningkatkan rasa sakit pada otot dan juga meningkatkan keletihan. Oleh kerana masalah-masalah ini seseorang boleh mempunyai gangguan corak tidur normal. Alfalfa mengandungi flavonoid, alkaloid, vitamin, asid amino, unsur-unsur surih, mineral, coumarins, sterol dan saponin. Unsur-unsur ini membantu Alfalfa untuk mengawal kesakitan jadi ia digunakan dalam rawatan fibromyalgia. Asid lemak omega-3 bertindak sebagai agen anti-radang. Oleh itu, bahan-bahan seperti minyak asid lemak, biji rami dan lain-lain adalah sangat berkesan dalam rawatan fibromyalgia kerana ia mengandungi omega-3 asid lemak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar