Mikao Usui - Pengasas Bapa Reiki Energy Therapy

Mikao Usui - Pengasas Bapa Reiki Energy Therapy

Dr Mikao Usui dilahirkan di Kampung Yago, terletak di daerah Yamagata di wilayah Gifu, Jepun pada 15 Ogos, 1865. Beliau belajar di sebuah biara Buddha Tendai sebagai kanak-kanak dan dikenali sebagai seorang pelajar yang berbakat.

Ada tertulis dalam peringatan bahawa dia berpengetahuan dalam bidang psikologi, perubatan, nasib ketara sekali dan teologi agama di seluruh dunia. Beliau berkahwin dengan seorang wanita bernama Sadako, dan mereka mempunyai dua orang anak, seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan.

Usui bernasib baik untuk pergi ke China dan beberapa negara-negara Barat untuk belajar. Beliau bekerja sebagai penjawat awam, usahawan yang, seorang pekerja pejabat, wartawan, setiausaha kepada ahli politik, dakwah dan sebagai penyelia untuk banduan.

Beliau mengambil masa untuk menjadi seorang sami Buddha Tendai. Ia adalah pada salah satu daripada meditasi yang panjang beliau di Gunung Kurama bahawa itu berkata beliau menerima inspirasi untuk sistem Reiki penyembuhannya. Beberapa berfikir bahawa dia juga diilhamkan oleh ajaran dia belajar di China dan Tibet dan juga akupunktur dan sistem penyembuhan lain.

Usui bereksperimen dengan sistem penyembuhan untuk beberapa waktu sebelum membuka sekolah pertama dan klinik pada bulan April 1922 di Tokyo. Usui menulis manual kecil menggariskan cadangan beliau mengenai letaknya tangan pengamal dan bagaimana kaedah penyembuhan harus digunakan.

Baru-baru ini diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris di bawah nama "The Reiki Handbook asal Dr Mikao Usui" itu. Buku panduan ini memberikan pengamal hari ini gambaran yang lebih jelas tentang konsep asal Usui Reiki ini.

Kemahiran penyembuhan Usui ini menjadi terkenal di Jepun. Dia melayan rakyat semua kelas secara percuma atau bayaran yang kecil. Pelajar boleh telah membayar untuk latihan atau bekerja dalam pertukaran untuk perguruan. Ia adalah penting kepadanya bahawa orang belajar untuk menyembuhkan diri mereka sendiri. Ini masih merupakan rukun utama ajaran Reiki hari ini.

Oleh kerana gempa bumi 7.9 berhampiran Tokyo pada tahun 1923, Usui dan penyembuhan menjadi lebih terkenal. Dia dan murid-muridnya dirawat semua orang yang datang kepada mereka. Ramai yang cedera dan lebih 140,000 orang terbunuh dalam gempa bumi dan api terhasil.

Oleh 1925, Usui begitu sibuk bahawa beliau membuka sekolah yang lebih besar dalam Nakano. Beliau mengembara, penyembuhan dan pengajaran. Pelajar senior beliau kekal di klinik untuk meneruskan kerja penyembuhan.

Dalam beberapa tahun beliau penyembuhan dengan Reiki, beliau melatih lebih 2000 orang, tetapi hanya segelintir yang menjadi guru sendiri. Dr. Chujiro Hayashi menjadi penggantinya apabila Usui meninggal dunia pada 9 Mac 1926 pada usia 62. Beliau telah dikebumikan di Tokyo.

Pada titik kemudian, para pelajar beliau dibayar untuk batu peringatan yang besar yang memberitahu perbuatan-Nya. Ia adalah terjemahan dari peringatan ini yang telah menambah banyak untuk apa yang kita kenali hidup Usui ini.

Hari ini, Reiki yang diamalkan di seluruh dunia. Legasi Mikao Usui yang tinggal di melalui keturunan-keturunan pengajaran murid-muridnya. Walaupun banyak jenis Reiki telah dibangunkan, masih ramai yang mengamalkan Usui Shiki Ryoho, seperti yang diluluskan dari Usui Dr Hayashi, kemudian kepada Puan Hawayo Takata, yang membawanya ke dunia barat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar